Nederlander wil verbod junkfoodreclame

Een meerderheid van de Nederlanders vindt dat reclame voor junkfood gericht Junkfoodop kinderen verboden moet worden. Maar liefst 57% pleit voor een dergelijk verbod, tegen 18% dat het met zo’n verbod oneens is. Dit blijkt uit onderzoek dat Adformatie liet uitvoeren door bureau MSI-ACI onder 1600 Nederlanders van vijftien jaar en ouder.  Opmerkelijke cijfers, vooral omdat ze in schril contrast staan met wat de consument eind december nog beweerde… Immers: bij de verkiezing van de Gouden Loeki 2006 stonden er maar liefst twee commercials van junkfoodmarktleider McDonald’s in de door het publiek gekozen top-5. Blijkbaar vindt de Nederlandse consument junkfoodreclame uit moreel besef ‘not done’, maar laat het zich er vervolgens wel door meeslepen.

De consument is sowieso grillig. Uit Adformatie’s onderzoek blijkt ook dat echtparen zonder kinderen het hoogst scoren (65%) als het om de wens voor zo’n verbod gaat. Ook hoger opgeleiden en mensen met een hoger inkomen steunen een dergelijk verbod nadrukkelijk.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten