Misverstanden over vetten en vetzuren

Je kent de kreten wel die je vindt op steeds meer voedselverpakkingen: “vetarm”, “geen transvet”, “rijk aan omega-3 vetzuren”… maar wat is vet nou eigenlijk, welke functie heeft het in je lichaam en welke vetten zijn wel en niet gezond?

Zowel mensen, dieren als planten slaan vetten op, die op een later moment kunnen worden omgezet in energie. Ons lichaam kan op zeer beperkte schaal zelf vetzuren aanmaken, maar de meeste vetten krijgen we binnen via onze voeding, van zowel plantaardige als dierlijke producten.

Gezonde onverzadigde en verzadigde vetten
In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd hebben mensen verzadigde vetten, met uitzondering van transvetten, nodig als onderdeel van een gebalanceerd voedingspatroon. Verzadigde dierlijke en plantaardige vetten zorgen onder andere voor een sterk geconcentreerde hoeveelheid energie in je voedingspatroon en dragen bij aan sterke botten, een gezonde lever-, hart-, en longfunctie, een goedwerkende zenuwsignaalwerking en een sterk immuunsysteem. Bovendien zorgen verzadigde vetten ervoor dat je vertering wordt vertraagd waardoor je langer een verzadigd gevoel houdt. Een gezonde bron van verzadigde vetten is kokosolie, dat makkelijk wordt opgenomen door het lichaam. Onverzadigde vetten komen vooral voor in plantaardige oliën. De meest gezonde plantaardige olie is olijfolie, omdat hierin de verhouding tussen onverzadigde en verzadigde vetten het meest optimaal is.

Waarom je lichaam omega-3 en omega-6 vetzuren nodig heeft
Omega-3 en omega-6 vetzuren zijn onverzadigde vetten die essentieel zijn voor een goede gezondheid. Deze vetzuren verbeteren onder andere de celreactie op insuline en neurotransmitters, en ondersteunen het reparatieproces van cellen wanneer deze beschadigd zijn, waarmee ze bijdragen aan een verlaagd risico op hart- en vaatziekten, kanker, hersenbloedingen, Alzheimer, artritis en andere degeneratieve ziektes. Omega-3 vetzuren zitten onder andere in lijnzaad en walnoten, maar de beste bron van omega-3 is vis, visolie en Krill Oil. Ook omega-6 vetzuren zijn belangrijk voor een goede gezondheid, omdat het lichaam ze niet zelf kan maken; je moet er dus voor zorgen dat ze dagelijks in je voedingspatroon voorkomen. Omega-6 vetzuren ondersteunen onder andere onze hart- en bloedvaten, de hersenen en het bewegingsapparaat. Als je zoveel mogelijk gezondheidsvoordelen wil halen uit omega-6 vetzuren dan is het belangrijk om ongezonde, sterk bewerkte plantaardige oliën in je voedingspatroon zoveel mogelijk te vervangen door de veel gezondere biologische koudgeperste oliën, zoals bijvoorbeeld olijfolie, pompoenzaadolie en hennepzaadolie. Het is belangrijk om erop te letten dat je verhouding tussen omega-3 en omega-6 vetzuren in balans is, want de meeste mensen in de westerse landen consumeren veel te weinig omega-3 en veel te veel omega-6 vetzuren.

Dit is een samenvatting van het artikel “Vetten en vetzuren: de fabels en feiten”, waarin je een heleboel leert over vetten: wat het verschil is tussen verzadigde en onverzadigde vetten en welke bronnen van vetten het gezondst zijn, waarom transvetten zo schadelijk zijn voor je lichaam, wat omega-3 en omega-6 vetzuren zijn en hoe je deze in balans houdt. Kijk voor meer informatie op Gezond Gewoontes

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)