Meer verse groente verkocht in Nederland

Meer verse groente verkocht in Nederland door gemaksproducten 
Huishoudens in Nederland hebben vorig jaar gemiddeld twee kilo meer verse groente in huis gehaald dan in 2002. Hiermee is de jarenlange daling van deVerse groente gezonde voeding aankopen van groenten tot staan gebracht en zelfs omgebogen in een lichte groei. De consument kocht in 2005 vooral meer makkelijk te bereiden producten, zoals (gemengde) slapakketten en roerbakgroenten. Ook trostomaten en paprika’s waren in trek. De kookgroenten bloemkool, spruiten en andijvie laat de consument steeds vaker links liggen, zo blijkt uit marktonderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT).

Volgens het PT kocht een huishouden in Nederland in 2005 gemiddeld bijna 74 kilo verse groenten. Dat is twee kilo meer dan in 2002 toen het productschap het onderzoek voor het laatst uitvoerde. De tomaat droeg het meest bij aan de groei. In 2002 kocht een huishouden nog gemiddeld 5,8 kilo tomaten; vorig jaar was dat 6,5 kilo. Ook de in 2005 goedkope ui was in trek; evenals komkommer, paprika en roerbakgroente. Bloemkool zakte in de toptien van verse groente van 1 naar 5. De aankopen van deze kookgroente namen af van gemiddeld 7,6 kilo in 2002 naar 5,3 kilo in het afgelopen jaar. Ook andijvie, spruiten en andere koolsoorten werden vorig jaar in kleinere hoeveelheden gekocht.

De (gemengde) slapakketten staan bovenaan als het gaat om de gemiddelde uitgaven van verse groente. Een huishouden besteedde in 2005 voor gemiddeld zestien euro aan deze pakketten. Dat was ruim een euro meer dan in 2002. De tomaat bezette vorig jaar de tweede plaats met 14,25 euro tegen 13 euro in 2002. Komkommer stond op nummer drie met een kleine negen euro, gevolgd door de snelle klimmer paprika met acht euro. In totaal kwamen de bestedingen van de Nederlandse huishoudens voor verse groente in 2005 gemiddeld uit op 151,50 euro tegen 146 euro in 2002.

Fruit
Ook de aankopen van vers fruit lieten in 2005 een kleine plus zien ten opzichte van 2002. Huishoudens kochten vorig jaar ruim 94 kilo fruit; een halve kilo meer dan in 2002. Wel gaven ze minder uit. In 2005 besteedden de huishoudens gemiddeld bijna 133 euro aan vers fruit. Drie jaar daarvoor was dat nog ruim 139 euro. In de
toptien van vers fruit verandert de laatste jaren niet veel. Hoewel de appel en sinaasappel terrein moeten prijsgeven stonden ze in 2005 nog wel fier aan kop in de toptien met respectievelijk 24 en 19 kilo. De aankopen van banaan bleven in 2005 vrij stabiel met gemiddeld bijna vijftien kilo. Mandarijn en peer werden vorig jaar in grotere hoeveelheden gekocht dan in 2002. Ook kiwi en aardbei verdwijnen steeds vaker in de boodschappenkar, evenals ananas en nectarine.

Supermarkt is winnaar
De supermarkten winnen nog altijd terrein bij de aankopen van verse groenten en vers fruit in Nederland. In 2005 hadden de grootgrutters een aandeel van tachtig procent in de totale bestedingen van de huishoudens. In 2002 was dat nog 75 procent. De groentewinkel en de markt zijn de verliezers. In 2005 kwamen hun aandelen uit op 6,4 en 8,4 procent, terwijl ze in 2002 nog boven de respectievelijk negen en tien procent zaten. Ook het aantal huishoudens dat groenten en fruit kocht in de groentewinkel of op de markt daalde fors in de afgelopen jaren.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten