Gezonde voeding lastig te vinden

Supermarkten maken het klanten veel te moeilijk om gezonde voeding te Kies Bewustkopen. Informatie op etiketten is onduidelijk, producten bevatten te veel vet en zout en bij de kassa wemelt het van snoep, snacks en chocola.

Dat concludeert de Consumentenbond in zijn onderzoek Super Gezond. Gedurende meerdere weken is bij de tien grote supermarktketens bekeken hoe zij een gezond voedingspatroon aanmoedigen. Van elke keten zijn twintig filialen bezocht en vijftig producten van het huismerk gekocht.

Alleen Albert Heijn krijgt een magere voldoende. De ketens Dekamarkt, Dirk van den Broek, Coop en Plus doen het ronduit slecht. Zij stunten met snoep en snacks, hebben te weinig gezonde voeding in de schappen en scoren bij het informeren van de klant ook beneden peil. De Consumentenbond noemt de uitkomsten ’redelijk schokkend’. „We publiceren niet vaak onderzoeken waarbij negen van de tien onderzochte bedrijven onder de maat scoren”, aldus woordvoerder Marcel van Beusekom.

Volgens de supermarkten, verenigd in het Centraal Bureau Levensmiddelen handel (CBL), is de kritiek overdreven. „Klanten worden juist steeds meer via etiketten gewezen op de voedingswaarde van een product,” zegt Marc Jansen van het CBL. „Ook ligt er steeds meer gezonde voeding in de schappen.”

De supermarkten sloten in 2005 het convenant Overgewicht af. Afgesproken werd consumenten makkelijker een gezonde keuze te laten maken in de winkel. Maar volgens de Consumentenbond komt daar nog weinig van terecht. Ook wordt de voortgang van hun actieplannen niet door een onafhankelijke organisatie getoetst. „Wij vinden niet dat er géén ongezonde producten in de supermarkt mogen staan, maar de consument moet wel keuze hebben”, zegt Van Beusekom.

Dekamarkt komt het slechtst uit het Super Gezond-supermarkt. De keten geeft nauwelijks informatie over voedingswaarde van zijn huismerkproducten en stunt met ’ongezonde’ voeding. Albert Heijn scoort het best, mede door het Gezonde Keuze Klavertje op zijn huismerk. Het logo Ik Kies Bewust, dat enkele andere ketens gaan gebruiken, stond ten tijde van het onderzoek nog niet op huismerken. Kritiek op Albert Heijn, Super de Boer en C1000 is onder meer dat zij veel snoep verkopen bij de kassa.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten