Dik door fruit

Dieet Nieuws: Fructose, een natuurlijke suiker aanwezig in fruit, zou verantwoordelijk kunnen zijn voor het overgewicht, stellen Britse Fruit als dikmakerwetenschappers in het tijdschrift New Scientist.

Uit hun onderzoek blijkt dat fructose meer schadelijke effecten heeft dan andere soorten suiker. Fructose is aanwezig in fruit, fruitsap en confituur en wordt vaak gebruikt om frisdranken en fast food zoeter te maken. Volgens onderzoeksleider is het aantal calorieën minder belangrijk dan het soort suiker dat voedsel bevat.

De onderzoekers gaven 33 testpersonen met overgewicht 14 dagen lang maaltijden bestaande uit 30 procent vet, 55 procent complexe koolhydraten (zoals brood en rijst) en 15 procent proteïnen. In de tien weken erna kregen ze een dieet waarbij een kwart van de energie uit fructose of glucose kwam. Beide groepen kwamen in die periode zo’n 1,5 kilo bij.

Wie fructose kreeg, had echter veel meer buikvet en cholesterol ontwikkeld dan de glucose-groep. Buikvet is een gevaarlijke soort, omdat het je vitale organen omringt. Bovendien verhoogt het de kans op diabetes en hart-en vaatziekten.

In een aparte studie, uitgevoerd door hetzelfde team, werd het effect van een dieet voor een kwart bestaande uit fructosestroop, sucrose, fructose of glucose met elkaar vergeleken. Na 24 uur bevatten alle bloedstalen evenveel vetten, afkomstig uit de suikers, behalve bij de groep die glucose had gekregen. “Veel suiker eten is dus geen goed idee”, aldus Francine Kaufman.

Toch is dat geen reden om geen fruit meer te eten: fructose is maar in een heel kleine dosis aanwezig is vers fruit. De andere gezondheidsvoordelen van fruit wegen veel zwaarder door dan het kleine beetje fructose dat je opneemt. Dus nee, niet fruit maakt je dik, maar wel het gezoete voedsel, zoals frisdranken en fast food.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten