De voedingstrends van 2007

Brits marktonderzoekbureau Datamonitor Tien zette tien trends voor verpakte producten voor het komende jaar op een rij. Bijvoorbeeld calorieverbrandende drankjes, eenpersoonsverpakkingen en gezond bier.

1. Calorieverbrandende drankjes

Door te eten val je af. Dat is de bedoeling van nieuwe producten als Celsius. ‘’s werelds eerste calorieverbrandende frisdrank’ met als ingrediënten als groene thee met EGCG, gember, cafeïne en enkele andere ingrediënten die het metabolisme verhogen zodat er calorieën worden verbrand. Coca-Cola en Nestle maken samen Enviga Energy Drink voor de Amerikaanse en Europese markt. Dit drankje bevat ook groene thee-extracten met EGCG.

2. Verzadigingsbevorderende hapjes en drankjes

Het Amerikaanse LightFull Satiety Smoothie met weinig calorieën en veel vezels en proteïnen en het Europese Danone Shape Lasting Satisfaction Yogurt zijn twee voorbeelden van voedsel en drank dat zorgt voor een snelle verzadiging. Minder eten en sneller vol zitten. Een nieuw wapen in de strijd tegen obesitas.

3. Producten voor on the go

Productverpakkingsproducten springen in navolging van Apple met zijn iPod ook op de bandwagon van mobiliteit. ‘On the go’ is in. neem bijvoorbeeld de Amerikaanse Tylenol Go Tabs, kauwbare pilletjes tegen hoofdpijn die je zonder water kunt innemen. Of Tag Body Shots Portable Body Spray om waar je ook bent, je even snel te verfrissen. Of Frito-Lay’s nieuwe Doritos Action Cups, bestand tegen het pletten.

4. Gebruik van locale producten

Ondanks dat tegenwoordig bijna alles uitbesteed kan worden, is er een bestaande groep consumenten die een voorkeur heeft voor lokaal producten en gewassen. De producten komen van minder ver en zijn doordoor beter voor het milieu en ze zijn ook verser. Datamonitor voorspelt dat we in de toekomst wellicht op de verpakkingen van producten het carbongehalte kunnen lezen.

5. Gezondere producten voor kinderen

Junk food is uit, zeker nu bijvoorbeeld de marketeers van Disney richtlijnen voor gezond voedsel maken. Een Amerikaanse bedrijf uit Texas produceert bijvoorbeeld EatWellStayHealthy Kids Chicken Breast Nuggets, het eerste met het woord gezondheid op de verpakking.

6. Antioxidanten

Antioxidanten, te vinden in fruit en groente, thee, cacao en koffie, zijn gezond. In 2006 zorgden ze voor een groei van pure chocoladeproducten en zal naar verwachting ook zijn werking doen voor de verkoop van koffie en thee. Repen zoals Luna Tea Cakes en de T-Bar Green Tea Nutrition Bar in de Verenigde Staten bevatten ieder drie gram groene thee. Ook superfruit als granaatappeltjes, acai en goji-berries zullen meer verkocht gaan worden.

7. Immuniteitbevorderende voedsel en drank

Er bestaan al veel producten die het immuunsysteem van het lichaam ondersteunen, maar Datamonitor voorziet dat er nog meer producten succesvol op de markt zullen zijn zoals sapjes, repen en zelfs ontbijtcereals als Vive Probiotic Digestive Wellness Cereal (VS) van Kashi.

8. Eenpersoonsverpakkingen

Het lijkt erop dat de producenten beseffen dat er steeds meer eenpersoonshuishoudens zijn en dat alleenstaanden graag kleinere verpakkingen zouden willen zien. Zoals bijvoorbeeld het in 2006 gelanceerde Green Giant Just for One! Frozen Vegetables en Baker’s Inn Short Loaf Sliced Bakery Bread (VS) en Sainsbury’s Taste the Difference Half a Sandwich (Groot-Brittannië).

9. ‘Smart’-producten en -verpakkingen –

Producten met zelfdiagnose capaciteiten kunnen een gat in de markt worden. Zoals Listerine Agent Cool Blue Plaque-Detecting Rinse van Pfizer (VS) dat tandplak op het gebit laat zien. Of Pet Ecology Scientific Professional Cat Litter (VS), waarbij de kleur van de kattenbakkorrels verandert als het verschoond dient te worden.

10. Gezond bier

Hoewel wijn steeds populairder wordt ten koste van bier, zitten de bierproducenten niet stil. Neem het Amerikaanse Stampede Light, het ‘eerste door de overheid goedgekeurde vitaminebier’ met onder andere vitamine B en foliezuur. Of het in Duitsland op de markt gebrachte Karla Well-B van Karlberg voor vrouwen., met foliezuur, lecithine en andere vitaminen en slecht een procent alcohol

Bron: Tijdschrift voor Marketing (04-12-2006)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten