5 basis regels voor een gezond dieet

Om gezond te eten gebruik je als basisregel de schijf van vijf: Eet gevarieerd, niet te veel, gebruik minder verzadigd vet, eet volop groente, De schijf van vijffruit en brood en ga veilig met voedsel om. Let ook goed op het aantal calorieen per dag. Een vrouw heeft er gemiddeld maar 2000 per dag nodig.

Regels voor een gezonde voeding:

1. Eet gevarieerd
Niet elke dag hetzelfde eten is 1 van de belangrijkste regels. Er is namelijk niet 1 voedingsmiddel waar alle benodigde voedingstoffen in zitten. Als je gevarieerd eet krijg je alle stoffen die nodig zijn binnen en wanneer je ongezonde stoffen binnenkrijgt worden deze verspreidt.

2. Let op vet
Het zijn vooral de verzadigde vetten waar je op moet letten. Hiervan mag je er namelijk niet teveel eten, want ze vergroten de kans op hart- en vaatziekten. Verzadigde vetten kom je tegen in vlees, roomboter, volle melk, kaas, roomsausjes en natuurlijk fast-food. Er bestaan echter ook gezonde vetten. Deze vind je in bijvoorbeeld vis. Onverzadigde vetten bevatten vitamine A, D en E, stoffen die we nodig hebben.

3. Eet genoeg fruit, groente en brood
Fruit, groente en brood zijn de basis van een gezonde voeding. Je kunt er veel van eten zonder dat je er dik van wordt. In verhouding hebben ze weinig calorieen en leveren veel voedingstoffen. Door de hoeveelheid koolhydraten die in deze producten zitten, krijg je ook erg veel energie. Bovendien verlaagt het het risico op chronische ziektes.

4. Let op je gewicht en eet niet teveel
Om op een gezond gewicht te blijven is het belangrijk gevarieerd en gezond te eten met niet teveel calorieen, en iedere dag voldoende te bewegen. Als je een gezond lichaamsgewicht hebt, verklein je de kans op chronische ziektes, hart- en vaatziektes en diabetes. Drink ook genoeg water per dag.

5. Ga veilig met voedsel om
Jaarlijks worden er ongeveer twee miljoen mensen ziek door besmet voedsel. Dat het lang niet overal zo hygienisch is als thuis, hebben we wel kunnen zien bij het SBS 6 programma ‘De Smaakpolitie’. Maar is het bij jou thuis wel zo hygienisch in de keuken als je denkt? De koelkast moet altijd ingesteld staan op een temperatuur tussen de 4 en 7 graden Celsius. Voordat je begint met koken, was je je handen eerst zorgvuldig met zeep en water en droog je ze af aan een schone handdoek of theedoek. Rauwe producten houd je altijd apart van schone en bereide producten. Je vaatdoekje kun je het beste elke dag verschonen. Kijk ook altijd op de verpakking van het product. Volg de bereidings- en bewaaradviezen altijd op en vergeet niet naar de houdbaarheidsdatum te kijken

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten