Waarom Eiwitten belangrijk zijn

Waarom eiwitten een belangrijk onderdeel vormen van onze voeding

Steeds meer mensen ontdekken de gezondheidsvoordelen van groenten en fruit, en hebben hun voedingspatroon sterk aangepast om ervoor te zorgen dat ze per dag tot wel negen porties  kunnen eten. Om ruimte te kunnen maken voor al die groenten en fruit halen veel mensen vaak eiwitrijke voeding uit hun dagelijkse maaltijden, vaak ook omdat ze denken dat het helpt bij afvallen. Dit is echter niet zo verstandig, omdat recente onderzoeken hebben aangetoond dat eiwitten een essentiële bijdrage leveren aan de structuur en integriteit zo’n beetje van elk deel van het lichaam, en helpen om vet efficiënter te verbranden.

Van eiwitten worden we groot en sterk

Zonder voldoende eiwitten is ons lichaam niet in staat om te overleven en zichzelf te vernieuwen.

Eiwitten zijn vooral belangrijk voor de groei en ontwikkeling van baby’s, kinderen en tieners en onontbeerlijk tijdens de zwangerschap. Bovendien verbeteren ze je weerstand en antioxidant-functie, helpen bij de opbouw van HDL cholesterol, verbeteren de insulinefunctie en beïnvloeden de snelheid van de stofwisseling, wat belangrijk is tijdens het afvallen. Ook dragen eiwitten bij aan het krijgen van een verzadigd gevoel, en eiwitten zijn daarmee van ongekend belang voor het lichaam om het ideale gewicht te bereiken en te behouden. Vooral als je veel aan sport doet of bezig bent met afvallen heb je voldoende eiwitten nodig, want eiwitten zorgen voor spieropbouw en stimuleren de verbranding van vet.

Welke eiwitten zijn het gezondst?

De beste bronnen van dierlijke eiwitten zijn biologische scharreleieren en vis (bij voorkeur Krill Oil). Maar dierlijke eiwitten zijn niet per definitie het gezondst, er zijn ook vijf plantaardige voedingsmiddelen die volwaardige eiwitten bevatten en daarom als de belangrijkste eiwitbron in een maaltijd kunnen dienen:

  • Quinoa: het pseudograan dat al werd gegeten door de Inca’s, en tevens een goede vervanger is voor graan of rijst.
  • Boekweit: het lijkt op een graan, maar is net zoals quinoa een pseudograan, dat vaak als graanvervanger gegeten wordt. In Azië wordt boekweit veel gebruikt voor het maken van noedels.
  • Hennepzaad: wordt vaak gebruikt voor het maken van hennepolie, alcoholvrije dranken en siroop
  • Gefermenteerde sojabonen: door sojabonen 72 uur te laten weken vindt fermentatie plaats, waarna ze veilig zijn om te eten. Ook producten als tempé en sojasaus zijn gemaakt van gefermenteerde soja.
  • Blauwgroene algen (b.v. spirulina, chlorella): een zeer eiwitrijk Superfood, dat twaalf keer zoveel verteerbare eiwitten bevat dan rundvlees.

Voeding die grote hoeveelheden onvolwaardige eiwitten bevatten zijn bonen, erwten, noten, zaden en veel granen. Door bonen, linzen of erwten te combineren met bruine rijst creëer je heerlijke volwaardige eiwitrijke maaltijd.

Eiwitrijke voeding die je beter kan vermijden zijn gepasteuriseerde zuivel (veroorzaakt veel allergieën), niet-biologisch vlees (zit vol hormonen, vergiffen, pesticiden en andere schadelijke stoffen die niet in de voedselketen thuishoren), kaas (vanwege het hoge vetgehalte), ongefermenteerde soja (vanwege het hoge gehalte aan fyto-oestrogenen) en eiwitpoeders/proteïnepoeders ( vanwege de schadelijke effecten van de daarin aanwezige zoetstoffen aspartaam, sacharine en sucralose).

Dit is een artikel van Jesse van der Velde, Gezone Gewoontes

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten