Slapen als dieet? -2-

Enkele dagen geleden al een post over de link tussen slaap een gewicht. Hierbij een stukje dat nog enige extra uitleg geeft:

Slaapproblemen en gewichtstoename, studies hebben aangetoond dat hier een verband tussen zit.

Onderzoek van het New York Obesity Research Center van het St. Luke’s-Roosevelt Hospital heeft aangetoond de hoeveelheid slaap in verband staat met de hoeveelheid hormonen in je lichaam die bepalen of je vol zit, of honger hebt. Leptin is het hormoon dat vrijkomt op het moment dat je lichaam ‘vol’ is. Dit hormoon zorgt ervoor dat je je bord verschuift als je klaar bent met het eten. Ghrelin is het hormoon dat vrijkomt als je lichaam voeding nodig heeft. Dit hormoon zorgt ervoor dat je trek krijgt.

Waar leptin je eetlust onderdrukt, stimuleert ghrelin de eetlust. Een tekort aan slaap vermindert de productie van leptin met 18% terwijl het de productie van ghrelin vermeerdert met 15% Een eenvoudige rekensom maakt duidelijk dat er nu een overschot aan voedingvragende hormonen vrijkomen in het lichaam.

Hier volgen enkele tips om beter in slaap te komen

1) Verminder de hoeveelheid koffie en alcohol die u ‘s avonds drinkt.
2) Ontwikkel een dag en nachtritme, dit zorgt voor een dagelijkse routine in het lichaam.
3) Stop met sporten minimaal 3 uur voordat u gaat slapen. Na het sporten verkeerd u lichaam in een staat waarin slapen erg lastig is.
4) Ga in bad. Als u uit het bad komt, zal u lichaamstemperatuur weer langzaam dalen waardoor u zich moe voelt.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Andere bezoekers zochten op:

  • leptin hormoon

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten