Gezondheid prioriteit supermarkten

Gezondheids Nieuws: Steeds meer supermarktketens maken van gezondheid een actiepunt. Het aantal gezonde artikelen stijgt en Gezondheid belangrijk in de supermarktde ketens schroeven hun keuringseisen voor gezonde producten verder op. Maar dat wil niet zeggen dat de ongezonde producten uit de schappen gehaald worden. De supers willen hun klanten graag helpen om een gezonde keuze te maken, maar de klant is en blijft koning.
 
 Die focus op gezondheid is overigens niet gespeend van eigen belang: gezonde producten vertonen over het algemeen een sterkere groei-index dan producten die minder gezond zijn. Supers willen graag met hun gezonde producten communiceren. Ze zijn zich er echter van bewust dat dat met beleid moet; er staan immers nog altijd flink wat ongezonde producten in het schap.

Albert Heijn
 Assortimentsmanagers van supermarktketen Albert Heijn zijn er op gebrand om AH’s ‘Gezonde Keuze-klavertje’ op de huismerkproducten te krijgen. In sommige gevallen hebben leveranciers daarvoor wijzigingen in de productsamenstelling door moeten voeren. Inmiddels zijn ruim 1200 AH-producten van het ‘klavertje’ voorzien.
 
 Plus
 Supermarktketen Plus heeft de extra aandacht voor gezondheid vertaald in meer facings voor deze producten. Plus probeeert zoveel mogelijk huismerkproducten onder het ‘Ik Kies Bewust-logo’ te brengen. Daarnaast is er binnen Superunie een lijn producten onder de naam TopVit. Een eigen voedingsmiddelentechnoloog is belast met de bewaking van de voedingswijzer, die sinds een jaar op de huismerkverpakkingen staat.
 
 Super de Boer
 Ook Super de Boer zet zich in om het waar mogelijk het ‘Ik Kies Bewust-logo’ op de huismerkproducten te kunnen zetten. Daarnaast is het een overeenkomst aangegeaan met Sonja Bakker. Op producten die Bakker in haar boeken noemt gaat Super de Boer stickers plakken met ‘Aanbevolen door Sonja’.
 
 C1000
 Schuitema’s supermarktketen C1000 heeft enkele honderden huismerkproducten met het ‘Ik Kies Bewust-logo’ in de schappen staan. Daarnaast staan er op de C1000 producten een uitgebreide voedingsinformatie en een energiegehalte per portie.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten