Gezonde Supplementen

(Vitamine) supplementen zijn eigenlijk overbodig. Alle voedingsstoffen die je nodig hebt, krijg je namelijk binnen via een gezond voedingspatroon vol natuurlijke, biologische en verse voedingsmiddelen. Uitzonderingen daargelaten komt het zelden voor dat iemand gezonder wordt van het innemen van supplementen. Vooral de synthetische varianten zijn weggegooid geld omdat de werking ervan nagenoeg nihil is.

Toch zijn er een aantal aanvullingen op je voedingspatroon die gezondheidsvoordelen bieden, met name als je niet in staat bent om deze voldoende uit gezonde voeding te halen.

Waarom vitamine D zo belangrijk is voor je lichaam

Vitamine D heb je niet alleen nodig voor sterke botten, het is ook de enige bekende stof die een krachtig meervoudig werkend hormoon heeft dat DNA in cellen repareert en onderhoudt en dat veel verschillende genenregulerende functies in het lichaam ondersteunt. Het optimaliseren van het vitamine D verlaagt het risico op talloze ziektes waaronder hart- en vaatziekten, obesitas en verkoudheid.

Vitamine D bevindt zich in melk, eieren, vis en verrijkte sinaasappelsap, maar je kunt zelfs bij het meest gezonde voedingspatroon nooit een optimaal vitamine D gehalte in je lichaam bereiken. Gelukkig kan je lichaam zelf ook vitamine D aanmaken als je in de zon zit, want de ultraviolette stralen van de zon worden door het lichaam omgezet in vitamine D. Je zou ook onder een veilige zonnebank kunnen gaan of natuurlijke vitamine D3 supplementen (cholecalficerol) kunnen nemen.

Probiotica versterken je immuunsysteem

Probiotica, ook wel “goede bacteriën” genoemd, houden je darmflora gezond en kunnen bijdragen aan een gezond immuunsysteem. Daarnaast zijn ze ook cruciaal voor een goede vertering van voeding en het opnemen van voedingsstoffen door het lichaam. Ze zijn in verschillende soorten en maten verkrijgbaar in vele supermarkten en natuurvoedingswinkels, maar let op dat je alleen die producten koopt die in de koeling liggen. Actieve probiotica zijn levende culturen en moeten dus gekoeld worden om niet te bederven..
Supplementen voor een onregelmatige stoelgang

Een regelmatige stoelgang is gezond. Je stoelgang werkt optimaal als je twee tot drie maal per dag naar het toilet gaat, je ontlasting zonder moeite naar buiten komt, niet stinkt en niet naar de bodem van het toilet zinkt. Herken je jezelf hier niet in dan kun je met lijnzaad en magnesium je stoelgang verbeteren

De krachtige werking van Vitamine E

Vitamine E heeft een antioxiderende werking en helpt ervoor te zorgen dat omega-3 vetzuren niet direct oxideren zodra je die via voeding binnen krijgt. Helaas wordt in de meeste winkels een synthetische vorm van vitamine E verkocht die nauwelijks werkt en die je dus beter niet kan kopen. Zorg daarom dat je supplementen met natuurlijke vitamine E kiest, deze worden op het etiket altijd vermeld als het “d”- type (bv. d-alpha-tocopherol, d-beta-tocopherol, etc.). Synthetische vitamine E wordt altijd vermeld als het “dl”- type. Als je dagelijks per 25 kilo lichaamsgewicht gemiddeld een pond groenten eet, wat bijvoorbeeld het geval is als je van juicen houdt, dan krijg je een grote verscheidenheid aan antioxidanten uit groenten binnen en hoef je geen vitamine E supplement te nemen.

Vitamine C: nuttig bij stress of zware sportbeoefening

Wanneer je veel aan sport doet of last hebt van stress dan kan het verstandig zijn om aanvullende vitamine C supplementen in te nemen. Via wetenschappelijk onderzoek is namelijk aangetoond dat na fysieke inspanning het stresshormoon cortisol minder snel stijgt als je extra vitamine C inneemt.

Dit is een artikel van Jesse van der VeldeGezone Gewoontes

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Andere bezoekers zochten op:

  • Probiotica over datum

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten