Aankomen reden niet stoppen met roken

Vijf van de tien vrouwen stoppen niet met roken uit angst om in gewicht aan te komen. Vrouwen stoppen niet alleen met roken omdat ze bang zijn aan te Aankomen na stoppen met rokenkomen, 44% denkt zelfs dat roken juist een positief effect heeft op hun gewicht. Daarentegen denkt een kwart van de mannen het tegenovergestelde: zij verwachten dat roken een negatieve invloed heeft op het gewicht. Dit blijkt uit onderzoek onder 525 Nederlandse rokers en ex-rokers over stoppen met roken uitgevoerd door Interview NSS. In dit onderzoek is gevraagd wat de reden voor en ervaringen met stoppen met roken zijn.
 
 Stoppen met roken en gewicht gaan moeilijk samen. Zo blijkt dat 80% van de rokers het moment na het eten het moeilijkste moment vinden om niet meer te roken. Lekker eten, de daarbijbehorende gezelligheid en een sigaret zijn nauw met elkaar verbonden.

Dat merkt ook Berdien van Wezel, voedingskundige/diëtiste, dagelijks in haar praktijk. “Veel mensen die stoppen met roken, zijn bang om aan te komen. Dit heeft voor een deel een lichamelijke oorzaak: roken versneld de stofwisseling. Maar vaak gaan stoppers anders en/ of meer eten. Zij vervangen het roken door een andere hand-mond-beweging, zoals snoepen. Dit zorgt uiteraard ook voor wat extra kilootjes”. Om dit te voorkomen raadt Berdien aan om een dagelijks eetdagboek bij te houden. “Dit geeft je inzicht in je nieuwe eetgewoonten. Je ziet dan dat je het vooral zelf in de hand hebt om ervoor te zorgen dat die kilo’s er niet aan komen”. Naast een eetdagboek bijhouden zijn er ook nog andere tips die bij kunnen dragen om je gewicht onder controle te houden tijdens het stoppen met roken:
 

  • Gebruik de tijd van je rookpauzes voor een wandeling.
  • Neem in plaats van een sigaret een gezond tussendoortje: een stukje fruit, een potje yoghurt of een snack met weinig calorieën.
  • Drink voldoende water: probeer 6 tot 8 glazen water per dag te drinken.
  • Compenseer je rookgedrag niet door een andere hand-mond-beweging, zoals snoepen.
  • Beweeg veel: begin met een aangepast oefenprogramma en bouw langzaam op.
  • Let op je voeding: een gezonde voeding, met veel groenten en fruit, en weinig vetten en suikers is heel belangrijk.
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten