Reclame dikmakers effectief

In de discussie over de toename van overgewicht bij kinderen wordt vaak Dikke kinderengewezen naar tv-reclame voor voedingsmiddelen. Critici menen dat kinderen die veel worden blootgesteld aan reclame voor dikmakers (calorierijke voedingsmiddelen) een ongezonder voedingspatroon hebben dan kinderen die minder vaak reclame zien. Drie studenten onderzochten 234 gezinnen met kinderen van 4-12 jaar. De resultaten worden volgende maand gepresenteerd op een congres in Antwerpen.

Het onderzoek bevestigt dat televisiereclame voor dikmakers kan leiden tot een ongezond voedingspatroon bij kinderen. Reclame heeft niet alleen invloed op de keuze voor geadverteerde merken, maar ook op de algemene consumptie van ongezonde en calorierijke voedingsmiddelen. Onder kinderen die relatief veel tv-reclame zien, nemen dikmakers de plaats in van andere (gezondere) voedingsmiddelen in het dagelijkse voedingspatroon. Zware tv-kijkers eten overigens minder dan kinderen die minder vaak televisiekijken, maar binnen dit voedingspatroon is het aandeel van dikmakers wel groter.

Naast reclameblootstelling blijkt gezinsinkomen de belangrijkste determinant van het consumptiepatroon. Kinderen uit hogere inkomensgezinnen consumeren meer producten in het algemeen, meer dikmakers en meer geadverteerde merken.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten